Andrew
Pyper (1968) is geboren en getogen in Stratford, Ontario - Canada.
Hij studeerde Engelse literatuur en rechten o.a. aan de McGill universiteit
in Montreal. Hij had aspiraties om schrijver te worden, maar had
nooit verwacht dat hij hiermee ooit zijn brood zou kunnen verdienen.
Pyper wilde aanvankelijk jurist worden, maar door zijn schrijftalent
en zijn succesvolle debuutroman zag zijn toekomst er anders uit.
Voor de verschijning van zijn eerste boek publiceerde hij al in
tijdschriften en kranten. Zijn eerste boek was een bundel korte
verhalen getiteld ‘Kiss me’. Dat bracht hem succes en
in eigen land noemde men hem een ‘coming star’. Dat
gaf zelfvertrouwen en hij besloot een roman te schrijven. ‘Ik
dacht: misschien lukt het.’ Het verhaal van ‘Verdwenen
meisjes’ zat al in zijn hoofd. Een deel van de ontstaansgeschiedenis
is verklaard door zijn fascinatie voor vermissingen in het immens
grote land Canada. Hij trok naar Ontario en schreef daar een gedeelte
van dit boek. Voordat ‘Verdwenen meisjes’ in Canada
verscheen waren de rechten al aan enkele landen verkocht. Het werd
in meerdere talen vertaald en was een groot succes. De recensies
waren lovend en hij kreeg de ‘Arthur Ellis Award for Best
First Novel’. In Nederland beloonde de VN thrillergids Pyper
met de maximaal haalbare 5 sterren.
Wie waren de voorbeelden voor Andrew Pyper? Hij is een Canadees
en schrijvers uit eigen land dienen als referentiekader. Hij houdt
van de korte verhalen van Alice Munro die zich overwegend afspelen
in Ontario. Daar groeide de schrijver zelf op. Daarnaast heeft hij
bewondering voor Margaret Atwood die zich aan meerdere genres heeft
gewaagd. Zo schreef ze naast romans ook misdaadromans. ‘Ik
ben in Canada geboren, woon er en ik heb een Canadees paspoort.
Zonder twijfel zijn er een aantal preoccupaties in mijn werk die
vaak in verband worden gebracht met Canadese schrijvers –
de relatie van het individu tot zijn omgeving, de zoektocht naar
identiteit in de ‘nieuwe wereld’ en het verschil tussen
stad en platteland.
Het verhaal is het belangrijkst. Andere thema’s zoals politieke
of filosofische kwesties zijn hiervan afgeleid. ‘
De schrijver hecht er weinig waarde aan dat zijn boeken in een bepaald
genre worden geplaatst. Pyper wil een spannend en goed verhaal schrijven.
Zijn boek' The Trade Mission' riep associaties op met de film ‘Deliverance’.
Een man doet pogingen te overleven in de onhergzame natuur.
In zijn laatste boek ‘Vuurstorm’ is de schrijver op
zoek naar de betekenis van de onherbergzame natuur in relatie tot
vuur. Een bosbrand diende als context voor de uitwerking van de
karakters. 'Alles valt weg bij een brand. Alles wat we ophouden,
kleine leugens of dagelijkse beslommeringen. Elk personage in 'Vuurstorm'
wordt door het vuur, door de actie geconfronteerd met zichzelf.
Interactie telt niet meer.'
Andrew Pyper heeft veel research verricht voor ‘Vuurstorm’
en hij heeft veel geleerd over het ‘gedrag’ van vuur.
'Het gaat sneller bergopwaarts dan bergafwaarts. Het kan een winter
lang smeulen om daarna in het voorjaar weer tot uitbarsting te komen.
En een bosbrand is heet genoeg om een gouden ring aan een vinger
te doen smelten.'
Door
research is zijn kennis met talrijke anekdotes en kennis verrijkt.
Voor deze research heeft hij een aantal zomers doorgebracht in Yukon.
Hij houdt van het gebied en hij heeft beren ontmoet. Meer dan 50.
Een paar keer waren ze iets te gevaarlijk dichtbij. Deze ervaringen
waren mede de inspiratiebron om in ‘Vuurstorm’ de wereld
van de beer te beschrijven.
'Bij dieren zie je tijdens een bosbrand dat alleen fundamentele
zaken gaan tellen. Het overleven, de bescherming van de soort en
oeroude instincten komen tot uiting.
UIteindelijk gaat het in een dergelijke situatie om prioriteiten
die er echt toe doen. Soms vergeet je dat in de huidige tijd. Dat
gevoel wilde ik vangen. Dieren hebben er vanuit instinct meer voeling
mee.
Ik hoop dat Vuurstorm in meerdere genres past: een avonturenroman,
een misdaadroman of een liefdesverhaal.
Voor mij is het meest belangrijke de uitwerking van de karakters.
In ‘Vuurstorm’ zijn het er relatief weinig en ik heb
geprobeerd ze goed neer te zetten. MIjn voorkeur ligt bij de uitwerking
van personages.
Schrijfervaring maakt het schrijven van een volgend boek gemakkelijker.
Anderzijds wordt het steeds moeilijker. Het schrijfproces herken
je, dat heb je al eens meegemaakt. Maar het moeilijke is toch het
bedenken van iets nieuws dat de moeite waard is. De laatste tijd
ben ik overwegend in mijn woonplaats geweest. Misschien dat mijn
volgende boek zich dichterbij huis afspeelt. '
|