| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
martin
|
Geplaatst: Wo Sep 03, 2008 9:13 pm Onderwerp: Wat eten onze helden? |
|
|
Het lijkt misschien een raar onderwerp, maar in boeken wordt ook gegeten.
En in Scandivanische of Italiaanse heel anders dan in bijvoorbeeld Amerikaanse.
Van alle misdaadromanpersonages doet commissaris Montalbano het ongetwijfeld het beste, hoewel hij met zijn lunches en tussendoortjes in restaurants met bevriende eigenaars en koks inmiddels 200 kilo zou moeten wegen.
Maar de lekkere pasta's en visjes en kaasjes doen mij regelmatig het water in de mond lopen.
In Engelse boeken kom je weer heel andere dingen tegen, bijvoorbeeld: beans on toast, als maaltijd; witte bonen in tomatensaus op geroosterd brood? Zoiets zou het moeten zijn. Brrrrrrr
En de Amerikanen maken het nog veel bonter, want die beginnen de dag met pannenkoeken met worstjes? Of roggebrood met mosterd en een augurk?
Dat soort dingen dus.
Als je eens iets lekkers of juist heel smerigs tegenkomt in het boek dat je leest, laat ons vooral meegenieten (of gruwelen).  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ronald
|
Geplaatst: Wo Sep 03, 2008 10:55 pm Onderwerp: |
|
|
Niet uit een boek -en dus op voorhand topicvervuiling- maar me altijd bijgebleven:
Ooit, tijdens een studenten sportuitwisseling met de universiteit van Bangor in Wales, na een stevig alcoholische avond ervóór, 's ochtends vroeg inderdaad witte bonen in lauwwarme tomatensaus op toast, vergezeld van 2 plakken baggervette (niet crispy) bacon, gesecondeerd door een sausage (ook druipend van het vet) en om het af te maken een warme kipper, oftewel een zoute, gerookte haringfilet .
Ik heb me beperkt tot een kopje thee met een boek die ochtend . Lord of the Rings had ik toen bij me.  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sonja
|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 6:03 am Onderwerp: |
|
|
Grappig onderwerp.
Ik heb het idee dat de hoofdpersoon in de boeken die ik lees nooit tijd heeft om boodschappen te doen. De koelkast gaat open en er ligt nooit meer in dan een beschimmeld stuk kaas. Waar dan toch nog vaak een boterham mee wordt belegd. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Monique
|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 8:21 am Onderwerp: |
|
|
In de boeken van Jonathan Kellerman heeft Alex Delaware meestal wel een behoorlijk gevuld koelkast, die steevast wordt geplunderd door zijn vriend Milo Sturgis. Die gaat dan uitgebreid een sandwich met bv kalkoen, mayo en tomaat maken en pakt er nog een biertje bij, wanneer hij langskomt. _________________ Gelezen boeken |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees
Geregistreerd op: 27 Jan 2006 Berichten: 438 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 8:46 am Onderwerp: |
|
|
Een boek waar het eigenlijk helemaal om eten gaat, inclusief afgedrukte menu's, is een oudje (1962) van Johannes Mario Simmel : Het kan niet altijd kaviaar zijn... _________________ deboekenplank : Naslag voor de liefhebber van het spannende boek
boekenbytes : Webwinkel voor tweedehands thrillers, sf, fantasy, horror, strips, comics, art |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Woordenaar
|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 8:55 am Onderwerp: |
|
|
Eén boek komt onmiddelijk naar bovendrijven: Het raadsel van Flatey van Viktor Arne Ingólfsson. Enkele gerechten: gekookte papegaaiduikerborst met aardappelen en een klontje boter en vers zeehondenvlees met borrelend niervet, soep van mantelmeeuwjongen en brood met schapenvet, en zeepastei - gekookt en fijngestampt vlees en botten van een in zee verdronken schaap. Eet smakelijk  _________________ Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ellen
|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 11:01 am Onderwerp: |
|
|
| Patricia Cornwell met haar Kay Scarpetta, die elke avond iets heerlijks Italiaans klaarmaakt. Er is zelfs een heus Scarpetta-kookboekje op de markt gebracht. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Guido
|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 11:53 am Onderwerp: |
|
|
Baantjer: DE KOK
oh nee, dat was met c k... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ronald
|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 3:36 pm Onderwerp: |
|
|
| Ellen schreef: | | Patricia Cornwell met haar Kay Scarpetta, die elke avond iets heerlijks Italiaans klaarmaakt. Er is zelfs een heus Scarpetta-kookboekje op de markt gebracht. |
Inderdaad, dat staat hier ook in de kast: Scarpetta's Wintertafel. Met zo'n vijftien verschillende recepten. Nog geen uitgeprobeerd . |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sonja
|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 4:41 pm Onderwerp: |
|
|
| Woordenaar schreef: | Eén boek komt onmiddelijk naar bovendrijven: Het raadsel van Flatey van Viktor Arne Ingólfsson. Enkele gerechten: gekookte papegaaiduikerborst met aardappelen en een klontje boter en vers zeehondenvlees met borrelend niervet, soep van mantelmeeuwjongen en brood met schapenvet, en zeepastei - gekookt en fijngestampt vlees en botten van een in zee verdronken schaap. Eet smakelijk  |
Zeg he, ik moet nog eten!  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
JeB
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sonja
|
Geplaatst: Vr Sep 05, 2008 2:16 am Onderwerp: |
|
|
| Een bieflapje is toch een heel gewoon woord! Al eet ik het dan nooit, maar dat komt omdat ik geen vleeseter ben. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
JeB
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sonja
|
Geplaatst: Vr Sep 05, 2008 4:46 pm Onderwerp: |
|
|
| JeB schreef: | Komt hier niet in het vocabularium voor, vandaar  |
Aha, nu zie ik waar je vandaan komt! Maar jullie verrassen ons altijd weer met woorden die wij niet kennen!  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
JeB
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|