Forum over (misdaad)romans

spannende boeken en dvd's
Het is momenteel Ma Jul 23, 2018 01:10 am

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2011 22:10 pm 
Site Admin

Ik had naar aanleiding van een positieve recensie in de Volkskrant aangeschaft: Margaux Fragoso – Tijger, tijger. Nu.nl schrijft:
Citaat:
Tijger, Tijger is een even schokkend als leerzaam boek, en leesbaar bovendien: in de eerste plaats omdat Margaux zich aan de slachtofferrol heeft weten te ontworstelen, en daarnaast omdat ze kan schrijven. Het is lovenswaardig dat ze haar schrijftalenten heeft aangewend om zowel ouders als kinderen te waarschuwen voor dit soort gevaren.

Het boek gaat dus over een meisje dat slachtoffer is van een pedofiel. Dat is natuurlijk vreselijk. Maar ik vind het daarom nog geen goed boek. Voor mij blijft het bij uitgesponnen ervaringen. Dat is een mening. Maar het lijkt not-done een boek over een dergelijk heikel onderwerp niet goed te vinden. Ik heb het gevoel dat je zoiets eigenlijk niet mag zeggen. Je mag een slachtoffer die een boek schrijft over vreselijke ervaringen niet afbranden. :?:
Dat maakt erg onvrij. Dat heb ik vaker met boeken over persoonlijk leed.
Herkenning?

Ontkooien op allerlei fronten. Adriaan van Dis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2011 04:29 am 

ine schreef:
Dat maakt erg onvrij. Dat heb ik vaker met boeken over persoonlijk leed.
Herkenning?

Mee eens, en niet alleen als het om boeken gaat, trouwens. :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2011 11:04 am 
Site Admin

Ja. Vind ik ook. :!:

Ontkooien op allerlei fronten. Adriaan van Dis.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2011 14:47 pm 

Het onderwerp staat wat mij betreft redelijk los van de kwaliteit van het boek, maar ik begrijp heel goed dat je wellicht toch eerder geneigd bent om het gaspedaal niet heel diep in te trappen bij een negatieve review.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2011 16:00 pm 

Ik heb dit boek toevallig ook gelezen en had er ook wat moeite mee.
Maar ik zal persoonlijk niet gauw een negatieve kritiek geven op zo'n soort boek, omdat ik ervan uit ga dat het boek geschreven wordt als egodocument om ervaringen te verwerken , om anderen die ook zoiets meegemaakt hebben herkenning te bieden en om, zoals in dit geval, andere mensen te waarschuwen voor zulke lieden en niet om anderen "leesplezier" (beetje raar woord in dit geval) te verschaffen. Als het daarbij ook nog leesbaar is, is dat natuurlijk mooi meegenomen en bovendien bereikt de schrijver dan een breder publiek, zoals bijv bij Sybil (dit is overigens geen egodocument, maar geschreven door een behandelaar, die daar qua roem een stevig graantje van meegepikt heeft) en Ik heb je nooit een rozentuin beloofd.
Maar niet iedereen die ellende meemaakt heeft het in zich een boek te schrijven zoals bijv de bovenstaande 2 voorbeelden, die dan ook wereldberoemd zijn geworden.
Een ander voorbeeld is Indische Duinen van Van Dis, een boek wat minder geschreven is als egoducument, maar meer als "literatuur" Ik persoonlijk vind dat je op zo'n boek sneller kritiek kunt hebben, mede omdat in dat laatste geval er waarschijnlijk ook fictie in verweven is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2015 09:22 am 

Afgelopen jaar zijn er twee boeken over pedofilie verschenen. Muidhond van Inge Schilperoord en Een Honger van Jamal Ouariachi. Zelfde thema, maar wel compleet anders qua uitwerking.

Beide gelezen en beide beslist de moeite waard. Muidhond is bijzonder beklemmend, Een Honger experimenteel en megalomaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2015 09:31 am 

Nou nee, daar bedank ik toch liever voor.
Ik heb Jeroen Brouwers, Het hout, ook voortijdig dichtgeslagen, hoewel ik zijn schrijfstijl wel bewonder.
Bovendien heb ik sinds gisteren een halve meter Knausgards liggen. :mrgreen:
Trouwens, over Knausgard gesproken, waarom is er geen deel dat Moeder heet?
Of zal dat me tijdens het lezen duidelijk worden?
Misschien kan Jurgen enig licht op dit mysterie werpen? 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2015 09:42 am 

In de Mijn Strijd serie worden voor mij toch ook wel heikele onderwerpen aangesneden. Zoals zijn neushaar en zijn jeugdpuisten. Echt alles komt aan bod.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2015 10:36 am 

Ja, ik herinner me jouw opmerking over zijn "toiletbezoek"; laten we het zo maar noemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2015 16:55 pm 

1. Die twee boeken ('Muidhond' en 'Een honger') wil ik nog eens lezen, beide hebben me nieuwsgierig gemaakt.

2. Waarom geen 'Moeder', ja, dat is een erg goede vraag Martin. Zo uit het hoofd zie ik Karl Ove's moeder alleen in 'Zoon', als hij verhaalt over zijn kinderjaren. Ze is een figuur op de achtergrond in 'Nacht' (zijn jongvolwassenheid en leraarschap) en 'Schrijver' (zijn studententijd en eerste stappen als schrijver). Ze is dus niet zo'n pijnlijk figuur als zijn vader zoals deze in 'Vader' getoond wordt.
Oorspronkelijk hebben de boeken ook geen titel, ze zijn simpelweg 'Min kamp 1' tot 'Min kamp 6'. Zo krijg je Engelse titels als: 'A Death in the Family', 'A Man in Love', 'Boyhood Island', 'Dancing in the Dark', and 'Some Rain Must Fall' en Duitse titels (mooi simpel!) als: 'Sterben', 'Lieben', 'Spielen', 'Leben' und 'Träumen'.

Overigens heb ik de eerste week van november ingeruimd om het laatste boek 'Vrouw' te lezen (deze heeft nog geen Engelse/Duitse titel, De Geus loopt ondanks vertraging toch nog voor) wat zo'n 1500 bladzijden schijnt te tellen (heb het nog niet in huis).

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2015 17:10 pm 

Jurg schreef:
wat zo'n 1500 bladzijden schijnt te tellen (heb het nog niet in huis).

'Slechts' 1075, Jurgen, wat je hopelijk niet teleurstelt? :wink:
En bedankt voor de info!

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Okt 15, 2015 20:29 pm 

Toch wel een beetje. Nog altijd een fluks (om dat woord nog eens te gebruiken) boek. Heb 'Vrouw' nog niet gekocht vandaag, wel Henning Mankells laatste roman 'Zweedse laarzen' die gek genoeg de eerste twee hoofdstukken van Vargas' nieuwe spannende roman bevat.

Om nog terug te komen op Knausgård, in 'Nacht' verhaalt hij over zijn liefde voor 13-jarige leerlinge toen hij op zijn 18de lesgaf, hoop dat ik jou nu niet teleurstel, Martin.
Dit is als ik mij goed herinner ook het thema van zijn eerste roman, en zorgde voor wat controverse (maar dat geldt net zo goed voor het laatste boek in de reeks, en voor de hele reeks an zich eigenlijk).

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Nov 03, 2015 17:30 pm 

Sorry voor de late reactie, Jurgen, ik was vergeten het "notificatie-vinkje" aan te klikken. :mrgreen:

Wat Knausgard betreft ben ik al een beetje voorbereid op controversiële zaken.
Het is ook niet zo dat ik er niet tegen kan, maar ik heb soms wel het gevoel: heb ik wel zin om dit te lezen?
Hoe het wordt beschreven maakt uiteraard een wereld van verschil, zoals eigenlijk met alle onderwerpen.
Een van mijn oude helden, Cees Buddingh', schreef ooit (uit het hoofd en dus losjes geciteerd): Sommige auteurs kunnen boeiender schrijven over een luciferdoosje dan andere over de hele Tweede Wereldoorlog.
Zijn dagboeken, die ik al dertig jaar heb, worden nog regelmatig uit de kast gehaald en met veel plezier doorgebladerd.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur