naar start | a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z | Meer over Charles den Tex
Wachtwoord (2010) Charles den Tex ***

Iets teveel relatie

Wachtwoord vertelt een verhaal over Michael Bellicher. Hij is dertiger en mede-eigenaar van een eigentijds adviesbureau in Amsterdam. We herkennen Michael vanuit de twee vorige boeken De macht van meneer Miller en Cel van schrijver Charles den Tex.

In Cel heeft de lezer al kennis gemaakt met Guusje van Donee. Zij werd de vriendin van Michael en nu zit ze een gevangenisstraf uit. Hij is in afwachting van haar vrijlating en samen met haar moeder- Lies - wacht hij haar op aan de gevangenispoorten. Maar dan blijkt dat Guusje reeds is vertrokken zonder haar geliefden hiervan in kennis te stellen. Waar is ze? Wat heeft ze te maken met de Oost-Europese maffia en de vrouwenhandel? Michael Bellicher stelt alles in het werk om zijn geliefde Guusje te vinden. Lies, de moeder van Guusje, staat Michael bij tijdens de zoektocht. Ze gelooft in chakra’s en spirituele energie en is een 'ziener'. Met de komst van deze Lies introduceert de schrijver een wereld die tegengesteld lijkt aan de rationele wereld van computers en hedendaagse technologie.
Charles den Tex legt namelijk ook in Wachtwoord de huidige wereld van internet, gestolen pincodes, controle en virtuele bedreigingen bloot. Een herkenbaar onderwerp dat in de beide vorige boeken eveneens naar voren kwam. Dit thema blijft actueel en is soms verrassend.
In Wachtwoord reist Michael naar Odessa. Tijdens deze reis heeft hij gezelschap van Lies en van ene Petra. Petra is een vrouw die haar geld heeft verdiend in de 'ouderwetse' prostitutie en ze heeft connecties in de wereld van de Oost-Europese maffia.

Wachtwoord is weer een herkenbare Den Tex. Dit zit hem in de humor, het creatieve en verrassende taalgebruik en het accent op internet, netwerken en andere vormen van hedendaagse technologie.
Wachtwoord is onderhoudend en den Tex geeft met regelmaat een vette knipoog naar menselijke gekkigheden. De beide oudere vrouwen die Michael vergezellen lijken een tegenwicht te vormen tegen de moderne virtuele wereld.

Toch heeft Wachtwoord niet de kracht van de beide vorige boeken. Relationele perikelen rondom 'geliefde Guusje' worden iets teveel benadrukt en herhaald. De rol van de beide oudere vrouwen is iets te dik aangezet en de nieuwe vrouw aan het firmament van Bellicher - Sterre - kan net iets te veel iets te goed.  

Toch blijft er voldoende over om dit boek met drie sterren te waarderen. Dit heeft te maken met de eigenheid van de stijl van Den Tex. Hierdoor is het een levendig boek dat vlot leest en het verhaal weet op meerdere momenten te verrassen.

Zou Charles den Tex een vierde boek schrijven met een hoofdrol voor Bellicher? Of is de spanning van deze 'formule' toch een beetje uitgewerkt? Een interessante vraag want Charles den Tex blijft een van de beste schrijvers van misdaadromans van Nederlandse bodem.