naar start | a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z |
Tokio (2004) Mo Hayder **** | |
In Tokio combineert Mo Hayder op indrukwekkende wijze een verhaal van lang geleden met een meer recente vertelling, aan het eind komen deze lijnen goed samen. De hoofdpersoon Grey Huchins is als persoon overtuigend in haar speurtocht. Ze is een beschadigde vrouw die eigenlijk op zoek is naar een identiteit. De schildering van de Japanse cultuur is beeldend. Ongetwijfeld liggen hieraan ervaringen en research ten grondslag. Want dat Mo Hayder op dit punt kennis van zaken heeft, staat buiten kijf. Tokio is spannend, het ontroert en
meermaals slaat de huivering toe als Hayder haar personages ten tonele
voert en hen voorziet van een merkwaardig uiterlijk of karakter. Ik denk
aan: de Verpleegster of Fuyukin. In haar vorige boeken waren het voornamelijk
spanning en afgrijzen die bij mij de boventoon voerden. Met dit boek laat
Hayder zien dat ze meer kan. Ze heeft de personages beter uitgewerkt en
ze weet een andere snaar te raken: ontroering. Tevens schetst ze een mooie
uitheemse context en een op werkelijkheid gebaseerd verhaal dat ongetwijfeld
veel research heeft gevraagd. |