start | boeken | auteur | links | interview | Naar andere thrillersites


Patrick De Bruyn werd geboren in Halle –Vlaanderen - op 22 augustus 1955. Hij woont in een dorp ongeveer 15 kilometer verwijderd van Brussel. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen. De auteur studeerde bedrijfspsychologie oftewel economische organisatiepsychologie. Aan die studie heeft hij een bepaalde manier van denken overgehouden. 'Misschien zie je patronen die andere mensen niet zien.' Maar als hij de balans opmaakt is deze studie niet echt van grote invloed geweest op zijn schrijverschap. 'De ervaring van 25 jaar -steeds als onafhankelijk tussenpersoon- met personeel omgaan, heeft me een schat aan informatie opgeleverd.'

Boeken en schrijverschap.
In 1977 verscheen de eerste publicatie van zijn hand Angst om de Gijzelaars. Dit was een jeugdboek. Hiervoor ontving hij een aanmoedigingsprijs. In 1998 lag File in de boekwinkel, het werd omschreven als een ‘beloftevol debuut’. In 2000 volgde Indringer. Dit boek werd genomineerd voor de Hercule Poirot-prijs, de Vlaamse tegenhanger van de Nederlandse Gouden Strop. Vervolgens verscheen Vermist, door de Detective & Thrillergids van Vrij Nederland beloond met drie sterren. En in 2004 was daar Verminkt, eveneens bekroond met drie sterren en daarnaast genomineerd voor diverse Nederlandse en Vlaamse prijzen.

Waarom is Patrick de Bruyn gaan schrijven? En waarom misdaadromans?
Hij wilde een verhaal vertellen. En dat verhaal moest spannend zijn. 'Een spannend boek schrijven is een ambacht, het is knutselen met scènes zodat de lezer wat langer in spanning kan worden gehouden… Knutselwerk. Zweten en je hoofd breken over hoe je dat hoofdpersonage nu weer laat reageren.'

Wat is kenmerkend aan het werk van Patrick de Bruyn?
Hij beschrijft gewone mensen die door omstandigheden of door stress door het lint gaan of hun leven verandert ingrijpend door omstandigheden. 'Ik ben zoals de meeste mensen niet bang om door een ronddwalende seriemoordenaar afgeslacht te worden. Maar ik ben wel bang voor mensen die onder invloed van stress reacties vertonen die niet meer in verhouding staan tot de aanleiding. Zoals een idioot die zich benadeeld voelt omdat ik in het verkeer de voorrang van rechts nam. Vervolgens wil hij mij van de weg rijden. …. of de man die ‘ja’ zegt, maar er een verborgen agenda op na houdt. Ik sta doodsangsten uit dat mijn kinderen iets overkomt in het verkeer. Of als ik ’s nachts wakker word en me voorstel dat ik werkloos word en mijn kinderen dus geen eten meer hebben.'
Het zijn angsten die elk mens herkent. Patrick de Bruyn schrijft over deze angsten die in zijn boeken werkelijkheid worden.
'Gestresste mensen, opgefokt door prestatiedrang, met het zwaard van baanverlies boven hun hoofd, de carrière, sociaal onrecht, het verkeer, de kinderen.'
De schrijver houdt van ‘waarheidsgetrouw’. Zo is zijn boek Verminkt gebaseerd op traceerbare feiten. Het betreft een weerzinwekkende verhaal van een 25-jarige jonge vrouw in Ponte Capriasca, een dorp in Zwitserland. Haar man vindt haar op een stoel gebonden, verkracht, gefolterd en op een beestachtige manier vermoord, het ongeboren kind uit haar buik gekerfd. 'Haar man was een douanebeambte die negen maanden eerder de papieren van een Roemeen bijzonder nauwkeurig controleerde. De Roemeen werd daar zo uitzinnig van dat hij negen maanden later terugkeerde met een commando van twee ingehuurde Moldaviërs en wraak nam op de vrouw van de douanebeambte.'
Zo walgelijk gaat het er in Verminkt niet toe, maar op het einde van het boek wordt het verband met deze gruweldaad duidelijk.
'De eerste scène van het boek heb ik uit een eigen nachtmerrie', aldus de schrijver. 'Ik had al enkele dagen zitten lezen in de handleidingen van de Britse SAS toen ik besefte dat alles draait om preventie. Zodra de overvallers binnen zijn, is er niets, maar dan ook werkelijk niets meer aan te doen. Behalve dan ‘disaster management’, zoals dat zo mooi heet. En die nacht droomde ik dat mijn jongste dochter door een indringer in de hete frituurolie werd geduwd en ik daar als vader helemaal niets tegen kon doen.'

In zijn boeken is sprake van een maatschappelijke context. Patrick de Bruyn wil het geen ‘sociaal pamflet’ noemen, maar vindt wel dat onrecht aangeklaagd mag worden. 'Ik weet wel het nodige over het reilen en zeilen van ondernemingen en de excessen die zich kunnen voordoen. In Verminkt zitten veel emoties over werkonzekerheid, angst voor de dag hierna. Onzekerheid over het hebben van werk en werkeloosheid zijn belangrijke stressfactoren.'

Een ander kenmerk van Patrick de Bruyn is de uitvoerige en zorgvuldig research. In Vermist komen passages voor die direct ontleend zijn aan de werkelijkheid. Zo is er een melding van het neerstorten van een Concorde. De schrijver heeft het radiobericht gereconstrueerd toen bleek dat de banden niet meer bestonden. De toenmalige presentator verleende zijn medewerking. In een interview zegt de schrijver : ‘ Alle echte personages hebben hun fragment gelezen en goedgekeurd. Ik vind dat een thriller staat of valt met de geloofwaardigheid. …Mijn boeken moeten echt lijken. Dat geldt ook voor het bruidspaar dat op 21 september 2002 in de striemende regen is getrouwd. Zij moeten niet lezen dat het op die dag zonnig was. Ik trek die lijn consequent door. Alles moet kloppen. Ik ben het helemaal eens met Jef Geeraerts die zegt dat het eenvoudiger is om het op te zoeken dan om het te verzinnen.”
Opmerkelijk is dat Patrick de Bruyn zelf in een boek zijn opwachting maakt.
'Ik heb lang getwijfeld of ik mezelf ook zou opvoeren maar uiteindelijk vond ik het wel grappig. Het verhaal speelt zich namelijk af in zijn eigen dorp en dus ook verschijnt de auteur.


Het genre misdaadroman.
Welke boeken leest Patrick de Bruyn zelf?
' Ik lees iedere avond een halfuurtje voor het slapen gaan. Dat maakt me rustig. Vaak heb ik vele boeken op mijn nachtkastje liggen. Afhankelijk van mijn gemoed lees ik verder in een boek (fictie en non-fictie). Als er dan eens eentje tussen zit waar ik iedere avond naar teruggrijp, ja, dan weet ik dat het een goed boek is.'
De schrijver heeft niet echt een favoriet genre, maar hij neigt naar de psychologische thrillers. Hij weet wel uitdrukkelijk waar hij niet van houdt. Dat zijn thrillers die NIET spannend zijn en waarbij sprake is van een vergezocht plot. 'Ik moet me kunnen inbeelden dat ik in eenzelfde situatie als het personage, dezelfde reactie zou kunnen hebben. Martelingen, folteringen, gruwel en macho-gedoe zijn aan mij niet besteed.'

Patrick de Bruyn vond Grijze zielen van Claudel erg goed. hoewel het niet echt spannend was. Daarnaast noemt hij: Spoorloos van Coben, Verraad van Karin Alvtegen en Eva’s oog van Karin Fossum. In 2004 heeft hij Henning Mankell ontdekt. Aanvankelijk was hij huiverig voor de droevige detective. 'Maar wat ik van Mankell gelezen heb vind ik zéér goed.'
Er is verschil tussen een detective en een thriller. In een detective heb je een moord en een speurder en als lezer bestaat de spanning er hoofdzakelijk uit de moord eerder op te helderen dan de speurder. In een thriller kan alles gebeuren, een moord is niet eens noodzakelijk. Het enige wat je gegarandeerd krijgt, zijn trillende handen van de spanning bij het omslaan van iedere bladzijde. En zo hoort het volgens mij nog altijd.
Momenteel is er een wereldwijde interesse voor het spannende boek. Waarschijnlijk als reactie op de jarenlange misantropisch navelstaarderij van de gemiddelde roman.
Ook is herkenbaarheid momenteel belangrijk. Soaps van eigen bodem kregen plotseling meer belangstelling dan Dallas. Mensen willen een spannend verhaal dat zich onder hun kerktoren afspeelt'.

Juryrapport nominaties Gouden Strop 2004 (Verminkt)
De hoofdpersoon in het volgende boek is iemand die het uiterste vraagt van de lezer. Vanaf de eerste pagina word je deelgenoot gemaakt van zijn overwegingen. Je zou hem wel toe willen schreeuwen hoe hij moet handelen. Een man die in eerste instantie niet in staat is zijn vrouw en kind te behoeden voor geweld van buiten af en vervolgens zijn schuldgevoel probeert te neutraliseren via de media die hem omarmen om hem uiteindelijk te verstoten.
De Vlaming Patrick de Bruyn heeft een dwingende schrijfstijl en trekt je onmiddellijk in het verhaal. Bovendien is VERMINKT realistisch en invoelbaar geschreven.


Als Nicci en French zeggen dat zij altijd over vrouwen schrijven omdat die instinctief weten wat angst is, dan wil ik het graag nog iets universeler over de angsten van mannen én vrouwen hebben.” (Patrick de Bruyn)