Bernhard
Schlink werd op 6 juli 1944 geboren in Bielefeld. Hij is opgegroeid
in Heidelberg. Zijn vader was theoloog.
De auteur studeerde rechten aan de universiteit van Heidelberg en
aan de Vrije Universiteit van Berlijn. In 1975 promoveerde hij.
Daarna heeft hij bij verschillende universiteiten gewerkt. Onder
andere in Bonn, Frankfurt en Berlijn. Ook verblijft hij regelmatig
voor gastcollege's of onderzoeksprogramma's op universteiten buiten
Duitsland. Bernard Schlink is jurist, rechter en hoogleraar. Als
scholier schreef hij al, het heeft hem altijd al getrokken. Naast
misdaadromans en romans heeft hij talrijke juridische publicaties
op zijn naam staan. De auteur zegt dat hij altijd al bezig is geweest
met morele vraagstukken. Ze intrigeren hem. In zijn jeugd werd hij
- net als vele andere Duitsers in die tijd - zowel geconfronteerd
met slachtoffers van de concentratiekampen (vrienden van zijn vader)
als met ex-nazi’s .
Zijn eerste roman ‘Selbs Justiz’ gaat over een gepensioneerde
jurist van 70 jaar die officier van justitie is geweest tijdens
de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. Hij was destijds overtuigd
nationaal-socialist en eiste doodstraffen die ook werden voltrokken.
Na 1945 was er voor deze Selb geen baan meer binnen zijn vakgebied
te vinden en uiteindelijk besloot hij detective te worden. Selbs
Justiz schreef Bernard Schlink samen met Walter Popp, een vriend.
Allebei hadden ze veel misdaadromans gelezen (Chandler, Hammet,
Cain) en ze verbleven allebei vanwege hun werk geruime tijd in Frankrijk.
Tijdens deze periode hebben ze ‘Selbs Justiz’ bedacht
en geschreven.
Daarna schreef Bernard Schlink alleen verder en er volgden nog twee
boeken in deze Selb-serie. In 1992 schreef hij ‘Selbs Betrug’
(hiervoor kreeg hij in 1993 de Duitse Krimi prijs) en in 2001 ‘Selbs
Mord’. In 2004 zijn deze drie boeken -gebundeld- in Nederlandse
vertaling verschenen onder de titel ‘De oude zonden’.
Selb is geen doorsnee detective. Hij is relatief oud voor een privé-detective,
heeft een belast verleden en houdt er soms merkwaardige opsporingsmethoden
op na. Veel zaken die Selb onderzoekt hebben hun wortels in het
verleden. Bernhard Schlink zegt hierover: "Veel zaken stammen
nu eenmaal uit het verleden. Op vele gebieden duiken met enige regelmaat
belastende feiten op." De verhalen over Selb hebben niet alleen
relatief zware onderwerpen. Er is ook de nodige humor. Selb als
privé-persoon rookt en drink er lustig op los, zorgt goed
voor zijn kat Turbo en lichamelijk contact met een vriendin verkwikt
hem.
Bernard Schlink
werd wereldberoemd met zijn roman ‘De voorlezer’. Dit
boek heeft diverse prijzen gekregen. Het is geen misdaadroman maar
een verhaal van een 15 jarige jongen die verliefd wordt op een vrouw
die 20 jaar ouder is. Dat ze vroeger opzichter was in een concentratiekamp,
dat hoort hij pas later als ze tijdens een Auschwitz-proces gehoord
wordt. 'De voorlezer' is in 25 talen vertaald.
Schlink was de eerste Duitser die uitgenodigd werd in de show van
Oprah Winfrey vanwege dit boek dat een eerste plaats behaalde in
de top-tien van de 'New York Times'. De auteur had hier zelf helemaal
niet op gerekend. Hij dacht dat de uitgever hem zou adviseren om
het bij misdaadromans te houden. Schlink zegt: ‘In het Amerikaanse
systeem worden slechte boeken niet verscheurd, maar genegeerd. In
Duitsland is dat niet genoeg. Daar worden ze afgebrand. In wezen
denken recensenten dat ze beter zijn dan de auteur." Volgens
Schlink schrijven de Duitse auteurs teveel voor recensenten en te
weinig voor de lezers. Hij vindt boeken vaak te weinig spannend.
Een goede misdaadroman zou o.a. de geschiedenis moeten beschrijven.
Dit alles verpakt in een aansprekend en toegankelijk verhaal. Zou
de auteur fulltime willen schrijven? "Nee, eigenlijk hoor ik
nergens echt thuis. Niet in de juridische wereld en ook niet in
de schrijverswereld. Ik zou ook niet uitsluitend schrijver willen
zijn. De onderwerpen en contacten die ik via mijn werk als hoogleraar
heb vind ik een belangrijke levensopgave. De combinatie bevalt goed."
Schlink houdt niet van het onderscheid tussen literatuur en misdaadromans.
‘Als er mensen zijn die literaire romans hoger aanslaan dan
krimi’s, dan is dat maar zo’.
Hij vertoeft regelmatig voor langere tijd in Amerika i.v.m. zijn
werk. Hij vindt New York een fascinerende stad. 'Alle nationaliteiten,
godsdienten, culturen - arm en rijk - alles is aanwezig. De parallel
tussen een misdaadroman schrijven en zijn juridische werk is dat
er een probleem is dat opgelost moet worden. De structuur is helder
en je hoeft niet te veel over jezelf te schrijven. Dat beviel mij
wel’.
Bernhard Schlink is na de val van de muur vanuit een juridische
invalshoek bezig geweest met de Stasi-erfenis. "Waarschijnlijk
was er ook een dossier van mij, omdat ik indertijd een vriendin
had in Oost-Berlijn. Maar het interesseert me niet, ik heb het niet
ingekeken."
Bernhard Schlink schrijft met de hand en heeft zichzelf zodanig
getraind dat hij overal kan schrijven. "Dat is ook wel nodig,
want veel tijd heb ik niet." Terugkerende thema’s in
zijn werk zijn: verstrengeling, vlucht en verraad. "Een ander
thema dat me vaak bezig houdt, is heimwee naar de geboortegrond.
Dit ervaart hij zelf ook bij Heidelberg, de stad waar hij opgroeide.
"Het blijft trekken." |