start | boeken | auteur | links| Naar andere thrillersites
Bernhard Schlink werd op 6 juli 1944 geboren in Bielefeld. Hij is opgegroeid in Heidelberg. Zijn vader was theoloog.
De auteur studeerde rechten aan de universiteit van Heidelberg en aan de Vrije Universiteit van Berlijn. In 1975 promoveerde hij. Daarna heeft hij bij verschillende universiteiten gewerkt. Onder andere in Bonn, Frankfurt en Berlijn. Ook verblijft hij regelmatig voor gastcollege's of onderzoeksprogramma's op universteiten buiten Duitsland. Bernard Schlink is jurist, rechter en hoogleraar. Als scholier schreef hij al, het heeft hem altijd al getrokken. Naast misdaadromans en romans heeft hij talrijke juridische publicaties op zijn naam staan. De auteur zegt dat hij altijd al bezig is geweest met morele vraagstukken. Ze intrigeren hem. In zijn jeugd werd hij - net als vele andere Duitsers in die tijd - zowel geconfronteerd met slachtoffers van de concentratiekampen (vrienden van zijn vader) als met ex-nazi’s .
Zijn eerste roman ‘Selbs Justiz’ gaat over een gepensioneerde jurist van 70 jaar die officier van justitie is geweest tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. Hij was destijds overtuigd nationaal-socialist en eiste doodstraffen die ook werden voltrokken. Na 1945 was er voor deze Selb geen baan meer binnen zijn vakgebied te vinden en uiteindelijk besloot hij detective te worden. Selbs Justiz schreef Bernard Schlink samen met Walter Popp, een vriend. Allebei hadden ze veel misdaadromans gelezen (Chandler, Hammet, Cain) en ze verbleven allebei vanwege hun werk geruime tijd in Frankrijk. Tijdens deze periode hebben ze ‘Selbs Justiz’ bedacht en geschreven.
Daarna schreef Bernard Schlink alleen verder en er volgden nog twee boeken in deze Selb-serie. In 1992 schreef hij ‘Selbs Betrug’ (hiervoor kreeg hij in 1993 de Duitse Krimi prijs) en in 2001 ‘Selbs Mord’. In 2004 zijn deze drie boeken -gebundeld- in Nederlandse vertaling verschenen onder de titel ‘De oude zonden’.
Selb is geen doorsnee detective. Hij is relatief oud voor een privé-detective, heeft een belast verleden en houdt er soms merkwaardige opsporingsmethoden op na. Veel zaken die Selb onderzoekt hebben hun wortels in het verleden. Bernhard Schlink zegt hierover: "Veel zaken stammen nu eenmaal uit het verleden. Op vele gebieden duiken met enige regelmaat belastende feiten op." De verhalen over Selb hebben niet alleen relatief zware onderwerpen. Er is ook de nodige humor. Selb als privé-persoon rookt en drink er lustig op los, zorgt goed voor zijn kat Turbo en lichamelijk contact met een vriendin verkwikt hem.

Bernard Schlink werd wereldberoemd met zijn roman ‘De voorlezer’. Dit boek heeft diverse prijzen gekregen. Het is geen misdaadroman maar een verhaal van een 15 jarige jongen die verliefd wordt op een vrouw die 20 jaar ouder is. Dat ze vroeger opzichter was in een concentratiekamp, dat hoort hij pas later als ze tijdens een Auschwitz-proces gehoord wordt. 'De voorlezer' is in 25 talen vertaald.
Schlink was de eerste Duitser die uitgenodigd werd in de show van Oprah Winfrey vanwege dit boek dat een eerste plaats behaalde in de top-tien van de 'New York Times'. De auteur had hier zelf helemaal niet op gerekend. Hij dacht dat de uitgever hem zou adviseren om het bij misdaadromans te houden. Schlink zegt: ‘In het Amerikaanse systeem worden slechte boeken niet verscheurd, maar genegeerd. In Duitsland is dat niet genoeg. Daar worden ze afgebrand. In wezen denken recensenten dat ze beter zijn dan de auteur." Volgens Schlink schrijven de Duitse auteurs teveel voor recensenten en te weinig voor de lezers. Hij vindt boeken vaak te weinig spannend. Een goede misdaadroman zou o.a. de geschiedenis moeten beschrijven. Dit alles verpakt in een aansprekend en toegankelijk verhaal. Zou de auteur fulltime willen schrijven? "Nee, eigenlijk hoor ik nergens echt thuis. Niet in de juridische wereld en ook niet in de schrijverswereld. Ik zou ook niet uitsluitend schrijver willen zijn. De onderwerpen en contacten die ik via mijn werk als hoogleraar heb vind ik een belangrijke levensopgave. De combinatie bevalt goed." Schlink houdt niet van het onderscheid tussen literatuur en misdaadromans. ‘Als er mensen zijn die literaire romans hoger aanslaan dan krimi’s, dan is dat maar zo’.
Hij vertoeft regelmatig voor langere tijd in Amerika i.v.m. zijn werk. Hij vindt New York een fascinerende stad. 'Alle nationaliteiten, godsdienten, culturen - arm en rijk - alles is aanwezig. De parallel tussen een misdaadroman schrijven en zijn juridische werk is dat er een probleem is dat opgelost moet worden. De structuur is helder en je hoeft niet te veel over jezelf te schrijven. Dat beviel mij wel’.
Bernhard Schlink is na de val van de muur vanuit een juridische invalshoek bezig geweest met de Stasi-erfenis. "Waarschijnlijk was er ook een dossier van mij, omdat ik indertijd een vriendin had in Oost-Berlijn. Maar het interesseert me niet, ik heb het niet ingekeken."
Bernhard Schlink schrijft met de hand en heeft zichzelf zodanig getraind dat hij overal kan schrijven. "Dat is ook wel nodig, want veel tijd heb ik niet." Terugkerende thema’s in zijn werk zijn: verstrengeling, vlucht en verraad. "Een ander thema dat me vaak bezig houdt, is heimwee naar de geboortegrond. Dit ervaart hij zelf ook bij Heidelberg, de stad waar hij opgroeide. "Het blijft trekken."

‘Na de Tweede Wereldoorlog wilden we vergeten. Nu pas kunnen we ons het verleden herinneren zonder angst te hebben het te beschadigen.'


Welke boeken zou u meenemen naar een onbewoond eiland? Ilias en Odyssee en de bijbel.